اروپاایتالیاجهانگردیسایکل توریسمشهرگردی

تور سایکل توریسم اروپا روز چهاردهم و پانزدهم

روز چهاردهم و پانزدهم

دوشنبه 2 فروردین

تلاش فایده ای نداره ! حتی بازم با زور خستگی دیروز امروز صبح ساعت 6 بیدار بودیم . امروز آخرین قسمت از مسیر عرضی ایتالیا رو رکاب خواهیم زد تا به شهر ناپل یا همون ناپولی (به ایتالیایی) برسیم. 70 تا هم بیشتر نیست ولی زهی خیال باطل !

شیب های متمادی و بدقلق ، باد تند مخالف و تونل های پیاپی همه یک پیام رو در بردارن که داریم یه رشته کوه رو رد می کنیم تا به دریا برسیم ! البته سرپایینی های خوب و دوست داشتنی به دادمون میرسیدن و نمیذاشتن زیاد خسته بشیم.

میرسیم به ناپولی سومین شهر بزرگ ایتالیا با جمعیتی بالغ بر 1 ملیون نفر . شهری ساحلی در کنار دریای مدیترانه با بافتی تاریخی که هر جا میشه اثری از قلعه ها و کلیساها پیدا کرد. ساختمان های عظیم که در کوچه های باریک سر به آسمون رسوندن. از میون شلوغی شهر خودمون رو به piazza dell plebiscite (میدان پلبشیتو) میرسونیم تا دوستمون فرانچسکو رو ملاقات کنیم.

فرانچسکو خیلی زود با یک دوچرخه شهری سر میرسه و با هم میریم به منزلشون که نزدیک همون میدان هست . جالبه خونه های اینجا هم شبیه قلعه هستن ! فرانچسکو و همسرش فدریکا و دو دخترشون به گرمی ازمون استقبال می کنن و چون دیر وقت رسیدیم مستقیم میریم سر میز شام. در کانون گرم خانواده فرانچسکو که همگی علاقه زیادی به ارتباط گیری و مراوده دارن اطلاعات زیادی رد و بدل می کنیم و فرانچسکو تمام مکان های دیدنی شهر رو روی نقشه ای که بهمون میده مشخص می کنه.

خونه جالبی دارن که سقف خیلی بلندی داره بطوریکه در هر اتاق یک نیم طبقه هم تعبیه شده که فضای خونه رو وسیعتر و کاربردی تر می کنه و این خانواده برخلاف عادت بد اروپایی ها تو خونه کفش نمی پوشن و همه جا کاملا تمیزه.

سه شنبه 3 فروردین

خانم هایی که باهاشون تو این سفر آشنا شدیم همگی شاغل بودن. فدریکا هم طراح کتاب کودکان هست و توی خونه کارشو انجام میده. صبح میاد جای وسایل رو بهمون نشون میده و میره به کاراش برسه. ما هم بعد خوردن صبحانه ، نقشه بدست راه میافتیم. اغلب مکان های تاریخی مورد نظرمون رو میشه با کمی پیاده روی پیدا کرد. به سمت ساحل جایی که castel dell ovo  هست میریم. قلعه ای درون آب که میشه مناظر زیبایی از شهر رو از بالای قلعه ببینی.

قلعه دل اوو (Dell’ Ovo) متعلق به قرن دوازده, روی جزیره ای سنگی که توسط گذرگاهی به شهر متصل است واقع شده است.

در بندر قلعه قرن سیزدهمی نوو (Nuovo) بنا شده, بر بلندای گسل و تپه ای روبه شهر نیز, قلعه قرن چهاردهمی سنت المو (Sant’ Elmo) خود نمایی می کند.

کاخ سلطنتی پلازوریله (Palazzo Reale- Royal palace) در اوایل قرن هفدهم ساخته شده و اکنون از جمله کتابخانه های ملی و قابل توجه ناپل و شامل مجموعه ی ارزشمندی از کتاب های دستنویس است. در کنار این کتابخانه, تئاتر سن کارلو (ساخته شده سال 1737 و بازسازی سال 1816) قرار دارد که از مشهورتین تئاترهای اپرا در سراسر اروپا به شمار می آید.

موزه ملی ناپل به جهت دارا بودن نقاشی های زیاد یونانی- رومی, و نیز مجسمه های یافته شده از شهر پمپی, هرکولانئوم و حومه شهر ناپل, زبانزد است. این موزه همچنین دارای مجموعه ای غنی از نقاشی های مجلل فرانسوی است.

کلیسای جامع سن جنارو (San Gennaro) از جمله معروف ترین کلیساهای ناپل است که ساخت آن در قرن سیزدهم شروع و تا قرن نوزدهم قسمت های زیادی از جمله, نمای سر در به آن اضافه شده است. مقبره سن جنوریوس (St.Januarius) محافظ مقدس شهر, در این کلیسا واقع شده که در ماه های می و سپتامبر(اردیبهشت و شهریور) انباشته از جمعیتی است که به معجزه این شخص اعتقاد دارند. کلیسای سن دومنیکوماجیوره (San Domenico Maggiore) دارای نمای داخلی زیبایی است و انباشته از پیکره و نقاشی های دیواری است. درکنار این کلیسا صومعه دومنیکن واقع شده که سن توماس اکینز (Saint Thomas Aquinas) فیلسوف معروف ایتالیایی در آنجا زندگی کرده و درس می خوانده است. گالری امبرتو (Umberto gallery) در قرن نوزده افتتاح شد. این گالری دارای گنبد شیشه ای , و دارای فروشگاه ها و مغازه های انبوه است.

میدان دل پل پلبشیتو (Piazza del Plebiscito): بزرگترین میدان شهر ناپل و به شکل نیم دایره است. نام میدان از تمایل مردم برای اتحاد کشور در سال 1860 الهام گرفته شده است. در سمت شرق میدان کاخ سلطنتی و در قسمت غربی, کلیسای سن فرانسیسکو وجود دارد.

 کاخ کسترا (Caserta Palace): این کاخ محل اقامت پادشاهان بوربون (Bourbon)که در ناپل حکومت می کردند بوده است. کسترا بزرگترین قصر و شاید بزرگترین ساختمانی باشد که در قرن هجدهم در اروپا ساخته شده است. بنای ساختمان آن به دستور چارلز هفتم در سال 1752 شروع و در سال 1774 به پایان رسید.

موزه ملی باستان شناسی ناپل (Naples Nation Archaeological Museum): این موزه از معروفترین موزه های دنیاست. این موزه در ابتدا به عنوان پادگان و قرار گاه نظامی در بالای تپه سانتاترزا ساخته و سپس به موزه تبدیل شد. در این موزه آثاری از شهرهای مدفون شده پمپی و هر کولاتیوم و نیز دوران یونان باستان, روم و مصر وجود دارد.

کلیسای سانتاچیارا (Church of santa chiara): این کلیسا طی سالهای 1330- 1310 توسط پریماریو با سبکی از کوتیگ و معماری لاتین ساخته شد. بسیاری از هنرمندان دیگر نیز در این کلیسا هنرنمایی کرده و به آثار هنری آن افزوده اند.

میدان دانته با مجسمه ای از دانته در وسط میدان یکی از دیدنی های شهر ناپل است.

اکثر این مکان های تاریخی و دیدنی در یک محله قدیمی واقع شدن که خود محله هم بسیار زیبا و دیدنی هست و دو طرف خیابان ها پر از پیتزا فروشی ها و شیرینی فروشی هاست. از جمله شیرینی های معروف ناپولی بابا babba هست که البته زیادم خوشمزه نبود ! ولی پیتزاها خوشمزه ن و اصلا ناپولی محل پیدایش پیتزا و اسپاگتی در جهان هست.

بعد از بازدیدمون که البته بعضیاشم بسته شده بودن و نتونستیم بازدید کنیم برمی گردیم خونه در حالیکه حسابی خودمونو با پیاده روی خسته کردیم. اتفاقا امشب شب تولد فرانچسکو هست که 56 ساله میشه و داشت با شوخی می گفت تو تولد دخترا چنان جشن می گیرن و چنین مهمون دعوت می کنن ولی تو تولد من هیچ خبری نیست که بچه ها با یک کیک تولد سر رسیدن و غافلگیرش کردن !

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 13 =

بستن
بستن